Monday 18 January 2016

Kereta Anda Ditarik Bank ???Sila Tahu Hak Anda Mengikut Undang-Undang

PROSES MENARIKBALIK KENDERAAN DI BAWAH AKTA SEWA BELI 1967

Bila Bank Boleh Mulakan Proses Tarikbalik Kenderaan?

a) Apabila Penyewa mempunyai kemungkiran pembayaran ansuran 2 kali berturut-turut.

Bagaimana Proses Penarikanbalik Bermula?

a) Apabila Penyewa mempunyai kemungkiran bayaran ansuran 2 kali berturut-turut DAN jika bayaran harga tunai keseluruhan kenderaan tidak melebih 75%, Bank hendaklah mengeluarkan dan menyerahkan Notis Jadual Keempat.

b) Apabila Penyewa mempunyai kemungkiran ansuran 2 kali berturut-turut tetapi membayar harga tunai keseluruhan kenderaan melebih 75%, selain mengeluarkan Notis Jadual Keempat, Bank perlu mendapatkan Perintah dari Mahkamah.

**** Notis Jadual Keempat dan Perintah Mahkamah hendaklah diserahkan kepada penyewa di alamat terakhir yang diketahui. ****

Tempoh Notis Jadual Keempat.

Notis Jadual Keempat memberikan tempoh 21 hari kepada penyewa membuat penyelesaian.

Apa berlaku Selepas Tamat Tempoh 21 hari?

Selepas tamat tempoh 21 hari, penyewa masih tidak menyelesaikan tunggakan, Bank hendaklah mengeluarkan Notis Niat Menarikbalik Kenderaan di bawah Peraturan 15 Peraturan-Peraturan Sewa Beli (Permohonan Permit dan Tatacara Pemilikan Semula Barangan) 2011 yang memberikan masa selama 14 hari kepada penyewa membuat penyelesaian.

Apa berlaku Selepas Tamat Tempoh 14 hari Notis Peraturan 15?

Bank boleh mengeluarkan perintah penarikan balik kenderaan kepada Ejen Perolehan Semula (EPS).

Bagaimana EPS Menarikbalik Kenderaan?

a) EPS tertakluk kepada Peraturan-Peraturan Sewa Beli (Permohonan Permit dan Tatacara Pemilikan Semula Barangan) 2011.
b) Semua ejen EPS hendaklah mempunyai permit yang sah yang dikeluarkan oleh Kementerian.
c) Apabila hendak menarikbalik kenderaan, EPS hendaklah :
a. mengemukakan dan menunjukkan permit yang sah,
b. mengemukakan dan menunjukkan kad pengenalannya dan
c. mengemukakan perintah pemilikan semula daripada bank atau daripada Mahkamah.

Ini bermaksud EPS wajib berjumpa dengan penyewa, jika penyewa tiada, kenderaan tidak boleh ditarikbalik dan menjadi kesalahan jika ditarik. Kalau EPS tarik kenderaan tanpa kehadiran penyewa kemudian buat laporan polis ianya masih salah kerana laporan polis tidak diperlukan untuk menarik kenderaan.

Apa Yang Perlu Ada Di Dalam Perintah Penarikan Kenderaan?

Mesti ada :
a) nama ejen,
b) nombor permit,
c) nama dan alamat bank dan
d) tempat menyimpan kenderaan yang ditarik.

Bila Kenderaan Boleh Ditarik?

EPS hanya boleh menarik kenderaan dari jam 9 pagi hingga 9 malam.

Apa Berlaku Setelah Kenderaan Ditarik?

Bank hendaklah mengeluarkan Notis Jadual Kelima dengan memberikan tempoh 21 hari kepada penyewa menyelesaikan tunggakan dan/atau keseluruhan hutang. Notis Jadual Kelima juga akan disertakan suatu notis penerimaan kenderaan yang ditarik yang mesti menyatakan jenis kenderaan yang ditarik, bila ditarik dan tempat ditarik.

Apa Berlaku Setelah Tamat Tempoh 21 Hari?

Jika tamat tempoh 21 hari tersebut penyewa masih tidak menyelesaikan tunggakan dan tidak mengambil semula kenderaan, Bank boleh melelong kenderaan dengan mengeluarkan Notis Lelongan dengan menyatakan tarikh, masa dan tempat lelongan akan dijalankan.

***************************************
Perkara-perkara di atas adalah WAJIB dilakukan oleh Bank sebelum menarikbalik kenderaan dan menuntut jumlah hutang yang masih ada di bawah Perjanjian Sewa Beli. Jika mana-mana satu perkara tersebut tidak dilakukan, maka proses penarikan kenderaan menjadi tidak sah dan bersalahan dengan Akta 212. Sesiapa yang melakukan kesalahan di bawah Akta 212 boleh dihukum jika sabit kesalahan dengan denda tidak lebih RM100 ribu bagi kesalahan pertama dan tidak lebih RM250 ribu bagi kesalahan berikutnya bagi sesebuah pertubuhan perbadanan. Jika bukan pertubuhan maka denda tidak lebih RM25 ribu bagi kesalahan pertama atau penjara tidak lebih 3 tahun atau kedua-duanya dan denda tidak lebih RM50 ribu atau penjara tidak lebih 5 tahun atau kedua-duanya bagi kesalahan kedua.

Jika perkara-perkara di atas tidak dilakukan oleh bank, penyewa berhak menuntut gantirugi kerana penarikan salah kenderaan dan membuat laporan kepada pihak berkuasa yang bertanggungjawab ke atas Akta Sewa Beli 1967.

BERANI BERUBAH
KETAHUI HAK ANDA.

ZULHAZMI SHARIFF.
14012016


*update; ada satu NGO yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah hutang sewa beli kenderaan,kad kredit,rumah kena lelong,pinjaman berlesen,along dan lain lain lagi sila ke laman web ini untuk pertanyaan dan bantuan :



153 comments:

  1. 9 pagi - 9 malam tu dari isnin sampai ahad ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana pula pada hari cuti umum (Public holiday), masih boleh tarik ke ?

      Delete
    2. Bagaimana pula pada hari cuti umum (Public holiday), masih boleh tarik ke ?

      Delete
    3. Kad EPS tamat tempoh sah laku dan kawasan rumah di pagar di bawah jagaan pengawal, penarik berjumlah 3 orang cuma 1 yang menunjukan kad EPS.

      Delete
    4. Kad EPS tamat tempoh sah laku dan kawasan rumah di pagar di bawah jagaan pengawal, penarik berjumlah 3 orang cuma 1 yang menunjukan kad EPS.

      Delete
    5. Boleh kah kereta di tarik hari sabtu dan ahad.?

      Delete
    6. Hello semua,
      Nama saya Encik, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang lelaki yang gembira hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan merujuk mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya sepenuhnya kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 orang anak Saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang jujur ​​dan takut kepada Allah ini yang membantu saya dengan pinjaman sebanyak €300,000.00, dia seorang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia beritahu dia bahawa (Encik, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi En, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina:.........
      3) Amaun Pinjaman Diperlukan:.........
      4) Tempoh Pinjaman:.........
      5) Negara:.........
      6) Alamat Rumah:.........
      7) Nombor Telefon Bimbit:.........
      8) Alamat e-mel..........
      9) Pendapatan Bulanan:.....................
      10) Pekerjaan:..........................
      11) Laman web manakah anda di sini tentang kami.....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

      Delete
  2. Kereta saya ditarik semalam, ro hanya menunjukkan surat tarikan, itu pun fax copy sahaja, malah saya tidak pun menerima sebrang notis keempat atau apa2 reminder dr bank utk penarikan, tup tup mereka dtg mengambil kerete saya dlm kawasan condo tanpa izin saya. Tetapi tanpa pengetahuan saya, pihak management condo telah pun membenarkan ro tarik kereta saya keluar. Apa harys saya lakukan?

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Keta sy Kenari thn 2002 dan telah beri kat saudara krn x mampu byr. Saudara pulak tak byr utk tempoh lama 59bln krn mslh keta exiden. Sy telah ambil keta itu bulan lepad dan repair sikit2 juga tukar enjin akn tetapi tidak endos lg krn masih berhutang dgn bengkel.
    Malangnya kereta sy telah ditarik oleh pihak bank malam kemarin dan sy diminta byr tunggakan RM18K++.
    Bagaimana ke sy blh ambil keta sy dr bank dgn byran sedikit dan buat satu perjanjian akn byr ansuran rm100?
    Keta sy seblm ini tlh write off oleh pihak bank dan gunakan notis tarik khas utk tarik dr tempat parking awam tanpa penyewa.
    Bagaimana cara sy blh tuntut ganti rugi atau meminta bank serahkan kereta krn tdk dpt lelong no enjin x sama.
    Hrp dpt info.
    Terima kasih
    Faiz

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Keta sy Kenari thn 2002 dan telah beri kat saudara krn x mampu byr. Saudara pulak tak byr utk tempoh lama 59bln krn mslh keta exiden. Sy telah ambil keta itu bulan lepad dan repair sikit2 juga tukar enjin akn tetapi tidak endos lg krn masih berhutang dgn bengkel.
    Malangnya kereta sy telah ditarik oleh pihak bank malam kemarin dan sy diminta byr tunggakan RM18K++.
    Bagaimana ke sy blh ambil keta sy dr bank dgn byran sedikit dan buat satu perjanjian akn byr ansuran rm100?
    Keta sy seblm ini tlh write off oleh pihak bank dan gunakan notis tarik khas utk tarik dr tempat parking awam tanpa penyewa.
    Bagaimana cara sy blh tuntut ganti rugi atau meminta bank serahkan kereta krn tdk dpt lelong no enjin x sama.
    Hrp dpt info.
    Terima kasih
    Faiz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keta saya kena tarik dan kena lelong. Saya baru guna setahun dan kena tarik lepas tu saya kena jelaskan baki tunggakkan 4 tahun dan nama saya di blacklist. Jadi ada x undang2 yg boleh digunakan untuk saya defense diri saya dan elak daripada kena bayar hutang itu...sesungguhnya itu tidak adil barang x dak tapi kena bayar

      Delete
    2. Kenape dia suruh awak bayar Baki 4tahun?? Kan kereta dah di lelong.lebih baik awak pergi ke Akpk untuk Minta laundering Dan dia org akan Bantu ..

      Delete
    3. Typo..*laundering=kaunseling

      Delete
  5. Kereta saya d tarik semalam tanpa pengetahuan saya...
    Saya tidak terima sebarang notis...masa penarikan kereta saya tiada di rumah...saya pon tidak tahu di mana kereta saya berasa

    ReplyDelete
  6. Bolehkah penarik kereta meminta duit dri kita kalau x nk kereta kita kena tarik.?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasuah mn blh. Mereka buat kerja mereka.. Pegi bayar di bank je. Selesai

      Delete
    2. Kereta sy kna tarik 3bulan tunnggakan.. mcmna sy nk ambil balik kereta tu.. kna settle tunggakan trsebut?

      Delete
  7. Kepada Jeff Typer,itu adalah mnjadi kesalahan dan telah melanggar etika,biasa penarik kereta itu akan mintak sejumlah wang,contohnya rm 500 dan keatas sebagai wang tutup mata,sbg timbal balas untuk tdk menarik kereta anda,byran itu adalah untuk mengganti upah yg mereka patut dpt dr bank....tapi jika anda membayrnya itu adalah satu kebodohan kerana ro(surat tarik) kereta anda itu dikeluarkan oleh pihak bank kpd ramai penarik kereta lain...mungkin kereta anda tdk akn ditarik pd hari itu,keesokanyanya pula akan ada penarik kereta yg lain akan datang pulak...

    ReplyDelete
  8. Bolehkah tindakan mahkamah diambik keatas penyewa kerana tidak menjelaskan tunggakkan untuk kereta yg telah ditarik dan kemudian kereta itu telah di lelong.

    ReplyDelete
  9. RO telah menjumpai kereta kita dan bersama dgn RO itu kita pergi ke bank dan kita telah membayar tungakan kereta itu.. Kereta belum d masuk kan lg kedalam 'strore' RO dn tungakan sudah dilunaskan pada hari yg sama. RO meminta bayaran mereka untuk mereka bg kunci kereta itu.. Perlu kh kita bayar RO tersebut dan jika x perlu ada kh tindakan kita bole kena thadap mereka?

    ReplyDelete
  10. Saya telah buat pemotongan bulan-bulan untuk pembayaran kereta saya melalui payslip. Namun pernah 2kali payslip saya tidak memotong mengikut jumlah yang ditetapkan iaitu RM580.(dipotong kurang daripada jumlah tersebut) akan tetapi bulan berikutnya tiap-tiap bulan payslip saya dipotong rm580. Bank selalu call kata saya ada tunggakan 2 bulan. Macam mana tu???? Adakah kereta saya akan ditarik kemudian hari????

    ReplyDelete
  11. kepada veeviva

    tindakan yg boleh diambil oleh pihak bank ialah menuntut baki tunggakan loan anda,selain itu nama anda akan disenaraikan hitam di ctos mahupun ccris,ini menyebabkan anda tidak layak lagi membuat pinjaman bank,penjamin anda pun akan terkesan sama,jika pihak bank telah menarik kereta anda dan telah melelong kereta anda,ia kan dijual dlm harga yg murah dari pasaran,jika baki loan anda masih ada 20k dan bank telah jual kereta anda dalam 10k,anda tetap kena bayar untuk baki pinjaman sebanyak 10k....jika baki hutang anda melebihi 30k anda ade peluang cerah utk diistihar muflis...

    abg repo

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. kpd azizi aliya

    jika ia benar berlaku ia telah menyalahi akta peraturan sewa beli,rujuk post diatas,anda boleh buat laporan kpd pihak berautoriti,sepatutnya geng penarik kereta tidak boleh masuk kedalam kawsan rumah anda tnpa ade surat kebenaran mahkamah,jika berlaku anda boleh buat laporan polis kerana menceroboh,biasanya geng penarik kereta ini akan berkumpumpul dihadapan pagar rumah anda dengan berlagak samseng,dan meminta anda serahkan sendiri kunci kereta,nak tak nak untuk elak malu dengan jiran,anda pun serahlah secara sukarela...

    abg repo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ro guna towing diluar pagar rumah untuk tarik kereta, penyewa tiada dirumah, diberitahu oleh jiran

      Delete
  14. Kereta sy telah ditarik pada bulan lepas dgn tunggakan rm2300+. Beberapa hari kemudian, sy telah pergi ke bank dan terkejut kerana sy perlu membayar sehingga 4000+. Saya telah membayar sebanyak 2500 untuk keluarkan kereta Dan berjanji utk membayar selebihnya 1700 pada hujung bulan. Tapi sampai sekarang tak bayar sebab duit xda. Apa yg boleh Saya buat dan tindakan ape yg bank boleh ambik ke atas saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setelah membayar tunggakkan RM2500, adakah kereta dapat balik atau still kena tunggu bayar baki RM1700?

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Cerita saya lain sikit..saya menjadi penjamin kepada kawan saya utk membeli kereta pada tahun 2008.baru hari ini 17 April 2017 saya mendapat tahu perkara tersebut kerana wakil pihak bank menelefon saya dan minta saya menjelaskan kereta tersebut berjumlah rm35k.sekiranya saya x dpt menjelaskan saya akan dikira bankraps.apa yang saya musykil kenapa baru sekarang pihak bank menelefon saya sedangkan kereta tersebut ditarik pada tahun 2013..Sesiapa dpt bantu saya memberi pendapat sbb sekarang saya tengah buntu.

    ReplyDelete
  17. Kereta saya di tarik tanpa pengetahuan dan tiada notis diterima, semua perkara diatas tiada diambil dan ambek kereta macam penyamun. Apa tindakAn yang saya boleh ambil.

    ReplyDelete
  18. kalau bg kereta kat company sambung bayar apa risikonya. 🤔

    ReplyDelete
  19. saya dalam berkeja isteri saya ada di rumah kerta tu atas nama saya.boleh kah dia tarik kerita saya semasa dalam berkeja

    ReplyDelete
  20. Ya.. sama kes.. pada 11/04/2017 kereta kena tarik tanpa pengetahuan.. balik je ke tmpt parking.. kereta dah xda.. lucin tmpt parking,waihahhh.. nI mcm kes,Apa tindakan yg ptt d buat.????

    ReplyDelete
  21. Kereta saya di tarik..sblm ni tk de penjamin utk kereta sya tu tpi bla dh kena tarik bnk mnta penjamin..apa perlu sya bt..sya tk de penjamin utk kluar kn kereta tu..

    ReplyDelete
  22. Kereta saya di tarik..sblm ni tk de penjamin utk kereta sya tu tpi bla dh kena tarik bnk mnta penjamin..apa perlu sya bt..sya tk de penjamin utk kluar kn kereta tu..

    ReplyDelete
  23. As salam tuan...
    Kereta sy ditarik 26.4...sy call bank utk detail & pihak bank bgtau tarikh sekian2 due date utk keluarkn kereta(25.5) pada hari semalam(22.5) sy nak bayar pihak bank bgtau yg kereta sy dah dilelong tanpa call, bg surat apa2 pada sy..dgn siapa sy perlu repot ye tuan?

    ReplyDelete
  24. Sy ade tunggakan dkt 3bln tp sy jelaskan rm400 dulu ade kah ia tetap dikira 3bln.. Dh pihak bank cuma maklum yg Ro dh keluar tp sy x terima pun nostis jadual keempat

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  26. dua hari yang lalu kereta cousin saya kena tarik dgn toyota capital,bila hari ketiga kami orang nak bayar keseluruhan tunggakkan,pihak toyota capital minta seorang lagi gerentor padahal kereta tu belum sampai tempoh 21hari selepas penarikkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bleh update info tak selepas tu dapat release tak kereta.

      Delete
    2. Kes cousin encik sme dgn kes sy... time sy nk byr tunggakkan lepas 2 hari kete kne tarik, dye mtk mcm2... dye mtk penjamin baru lah... dye mtk suruh setelkn saman polis dlu lah.... mmg kne mcm tu ke??

      Delete
    3. kereta saya baru kene tarik dengan toyota capital.. dia mntk macam macam... sape ader pengalaman bleh bg tau x cm ne n brape lame boleh tebus blk kereta tu..

      Delete
    4. Awk pernah kena tarik dgn pihak toyota jgk ka?

      Delete
  27. Ketahui hak tuan2..

    Agent tak boleh tarik kereta yang berada di dalam premis berpagar dan berkunci.. jika ditarik jugak.. tuan2 boleh buat laporan polis dan mengambil tindakan kepada bank kerana trespassing / menceroboh.

    ReplyDelete
  28. Sy dpt sms kata akaun kereta akan ditutup esok bg proces penarikan kereta. Gaji sy hanya akan dpt mggu depan bru blh settle. Betul ke akaun akan ditutup? Klu tutup then cmne sy nk byr?? Bank ambank..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah dh settle. Rupanye bkn akaun kna block, cuma sy xblh byr utk sbln, kna settlekn 2 bln trtungak tu.

      Delete
    2. Saya menghadapi masalah yang sama, akaun x boleh terima bayaran. Macamana nak tahu status akaun tertunggak atau kena block? terus ke bank dan bayar yg tertunggak tu kat kaunter ke?

      Delete
  29. Sy dpt sms kata akaun kereta akan ditutup esok bg proces penarikan kereta. Gaji sy hanya akan dpt mggu depan bru blh settle. Betul ke akaun akan ditutup? Klu tutup then cmne sy nk byr?? Bank ambank..

    ReplyDelete
  30. baru td kereta dah nk ditarik.penarik kata boleh buat settel tp kena bayar dengan dia duit tarik..bayar dengan dia rm1300 lepas tu terus buat bayaran tunggakan dgn bank.. dlm Ro x bayar 4bln..penarik suruh bayar 2 bln di kaunter bank.. lepas tu settel la dia kata.. adakah betul tindakan ini dgn memberi duit tarik kepada Mereka? rasa menyesal pulak sebab onner kereta ni outstation.. cakap dlm telefon saja.. itu pun dia suruh saya bayar duit tarik

    ReplyDelete
  31. Saya hutang bank rm22,250.00 dan baki pinjaman rm3,900.00,tnggakan 3 bulan, kerwta kba trik, call bank, I dia ckap saya hanya byr 61% shj, mcmna prkraan diaorang, spptnya saya dh byr lbh 80%

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat en,

      Had 75% itu adalah berdasarkan bayaran pokok yg telah dibuat tidal termasuk interest.

      Delete
  32. Saya nk tanya... bolehkah EPS menarik kereta didalam pagar kawasan rumah kita? Saya comfius sbab ada org kata boleh ada org lain kata tak boleh.. mintak pencerahan pls....

    ReplyDelete
  33. kereta sy baru ditarik dlm kawasan hospital sg buloh.perlukah sy buat report polis sbb pengawal hospital yg membenarkan kereta ditarik tanpa pengetahuan owner.

    ReplyDelete
  34. Salam saya nak tanye klu kereta dh kena tarik.. Perlu ke kena bayar balance yg tertunggak.. Sebab kes ni ayah saya dh lama dlm tahun 2009.. Skrg baru bank call suruh jelas kan bill tertunggak.. Klu tidak jelas bank akan sita apa shj harta benda ada nama ayah saya.. Ada law mcm 2 keh? Kereta dh lama kena tarik and lelong.. Aduh pening

    ReplyDelete
  35. saya nak mintak pendapat tuan,saya dah jual kereta pada satu company use car dah bertahun lamanya. seleapas beberapa tahun saya menerima panggilan dari pada pihak bank mengatakan yang saya behutang dengan pihak bank sebanyak rm4000 selepas tolak dengan harga lelongan.Semua yang dilakukan oleh pihak bank adalah tanpa pengetahuan saya, yang saya tahu bank bagitahu saya berhutang dengan nya rm 4000 itu pon selepas lebih kurang 10tahun keatas. Mintak pandangan tuan

    ReplyDelete
  36. Apakah urusan bayaran yg perlu dilakukan selepas penarikan berlaku ... adakah hanya bayar tunggakkan sahaja ? Atau ada byaran2 lain ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya bayar tunggakan dan juga charge2 yg lain seperti upah tarik kereta dll. Cuba call bank dn berbincang dengan pegawai yg incharge account kereta tuan. Minta bayaran yg paling minimum utk releasekan kereta. Insyaallah ikut budi bicara pegawai bank tersebut ada beberapa charge yg dia boleh ketepikan

      Delete
  37. Situasi saya begini kereta saya ditarik menggunakan towing truck saya hanya dimaklumkan kenderaan sudah ditarik oleh pihak bank.masalah nya sekarang pihak bank ada hak ker utk buka dan buat kunci pendua utk tujuan pemeriksaan

    ReplyDelete
  38. Apa nak buat kalau yg tarik kereta tu mintak duit dari kita bru dia tak tarik kereta tu. dan kalau kita da bagi duit dkt org tu apa boleh kita buat selepas tu sbb ada hutang lgi dgn org yg nak trik kreta tu? sapa2 boleh bantu sy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan klau perlukan bantuan hubungi sy 0187804966

      Delete
    2. Saya perlu bantuan

      Delete
  39. Kereta saya telah ditarik pada 14 hb September 2017 semasa parking di hospital Lotong Kota Marudu. Kerna saya tak dibayar gaji oleh kerani kewangan Peajabat Pelajaran Daerah Pitas selama 9 bulan padahal saya ada hadir bekerja. Kerani PPD Piras bernama Pn Rusiah. Dia tidak urus gaji saya 9 bulan atas alasan ayah sakit. Jadi saya hanya akan ada gaji pada bulan Oktober 2017 selepas saya berjaya berpindah bertugas ke PPD Beluran. Jadi apakah tindakan undang-undang yang saya boleh buat kepada Kerani PPD Pitas kerna menyebabkan saya bankrup dan kereta ditarik. Saya juga tidak dapat bertugas di beluran kerja tiada kenderaan. Bolehkah pihak polis dan KPDNKK membantu saya dalam hal ini. Adakah peguam yang boleh membantu. Sekiranya ada tolong hubungi saya di 0145655889 Rezha yg malang.

    ReplyDelete
  40. assalam..kereta saya belum ditarik lagi. tapi pihak bank telah memberi beberapa mesej yang mengatakan "penghakiman telah diperolrhi ke atas Tn/Pn/Penjamin. Bank akan meneruskan tindakan bankrap/siti/JDS. Hubungi Bank Islam." lepas tu dia bagi mesej "tindakan undang2 & surat pengambilan semula kenderaan telah dikeluarkan.
    apa ye maksud kedua2 msj tu. adakah kereta saya bakal ditarik dlm waktu yang singkat ini? atau tunggu surat sampai ke rumah? tapi sy masih menjelaskan bulanan kereta, cuma terlalu sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan boleh hubungi sy utk bantuan 0187804966

      Delete
  41. Slm... keta atas nma sya da 14bln tdk bbyr oleh pck sy. Byrn keta spttny sdh hbs thn ni. Mksdny da lebih 75% byrn. Sy beli pd 2008. Skrg pihak bnk da wrning akn amk tndkn yg sterusnya skirany saya tdk settlekn yg ttunggak tu dlm tempoh 24jm ni. Soalan sya..

    1. Apakah tindakan yg patut sy ambil, sbb sya tdk mampu utk byr tunggakn tsbut.
    2. Apakah tindakan yg akn pihak bnk akn ambil thdap sya?

    Pihak bnk jgk ckp, dia blh amk tindkn thdp sya sbb mberi pihak kdua mggunakn kereta tsbut. (Sound pihak bnk mcm nada mgertak ����)

    ReplyDelete
  42. Kereta sy telah ditarik sehari..smlm dah kena tarik..hari ini sy byr tunggakkan..lepas byr habis tunggakkan di am bank..ambik kereta dia org ckap perlu byr rm1000 kepada pnarik..adakah perlu dbyr..pdah hal dah settle dbank sahaja kereta xda masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit rm1k tu ialah upah tarik yg dikenakan oleh pihak penarik terhadap bank. Sepatutnya 1k tu tuan bayar dengan bank, bukan direct dengan penarik kereta ms nak release kereta tu. Ditakuti penarik mengambil kesempatan kenakan bayaran lebih

      Delete
    2. Apa maksud bayar kat bank? Adakah Duit tu bank guna utk bayar kat penarik kereta? Adakah charge tu xperlu bertulis? Just bayar seperti yg di bgtau?

      Delete
  43. Salam nk tanya.. Saya beli kereta saga sedara Sambung bayar dari 1 syarikat.. So bulan bulan saya bayar kat syarikat itu.. Xpi 2 hari lepas kereta saya kena Tarik sebp syarikat itu x buat bayaran kat bank.. So syarikat tu ckp dia akan bayar dan bgy Balik kereta tersebut.. Pastu call owner keta tu x dapat.. Cari cari owner hilang.. Sebp bank minta owner datang ke bank untuk ambik letter.. Skrng mcm mn ye saya nk keluar kn keta itu

    ReplyDelete
  44. Salam..saya nak tanya pendapat /nasihat tentang kes saya...harap dapat membantu...kereta saya telah tertunggak 3 bulan.Pada 28/8/17 di antara pukul 12.00pm - 1.00pm saya parking kereta di pasaraya Tesco dan tinggal kereta disitu dan pegi keja dgn kereta kawan.Antara pukul 5.09pm saya menerima sms dr maybank mengenai tunggakan dan disuruh bayar.Pada pukul 8.00pm saya balek dari kerja dan dapati kereta dah xde di situ.Saya yakin kereta saya dh ditarik. Tapi tu lah..saya xde di tempat kejadian semasa kereta ditarik. Pada 30/8/17 baru saya ke maybank nak bayar tunggakan dan cas tarik..Bank cakao total semua 3200. Saya xcukup duit cuma ada 2500 masa tu. So saya fikir tunggu next gaji la. Dalam tempoh kurang sebulan tu saya xdapat sebarang notis lelong kereta. Pada 27/9/17 saya pegi semula ke bank utk tebus kereta. Mula-mula cakap cas dah naik jd 4200. Lepas tu pegawai tu suruh saya bercakap terus dgn org Hq Maybank. Org hq Maybank tu terus bagitau yg kereta saya sudah dijual semalam iaitu pada 26/09/17. Saya betol2 terkejut dan kecewa sebab saya xdapat sebarang notis mahupun panggilan dari pihak Maybank. Pada 29/09/17 saya pergi terus ke Hq Maybank utk cuba berunding sekali lg dgn pihak maybank. Tapi org bank tu cakap kereta saya telah dibeli tunai oleh individu dan telah ditukar milik nama kereta. Pada hari yg sama saya ke tempt kereta dilelong utk ambil barang2 dlm kereta. Tapi tidak ambil sendiri barang2 dalam kereta saya. Alasannya kereta saya telah dibawa ke kuantan pagi itu oleh pemilik baru. Saya bertambah sedih marah dan kecewa sebab barang2 penting spt dokumen2 pendaftaran sekolah anak tahun 1 (2018),surat beranak anak,samsung tablet dan kad akses tidak ada. Mereka cuma bagi barang2 dalam plastik hitam yang diambil oleh mereka sendiri.Tetapi pada 16/10/17 saya tergerak hati nak cek nama pemilik baru kereta tersebut di JPJ.Saya terkejut sebab kereta masih atas nama saya. Saya terus pergi buat laporan polis. Bila polis cek, katanya xde rekod pada 28/08/17 kereta saya ditarik. Saya sekali lagi berasa amat terkejut dan rasa mcm dipermainkan oleh pihak maybank dan penarik kereta dan berasa mereka bersubahat menipu hal lelong kereta saya sebab kalau saya bayar habis tunggakan kereta dan bulan Oktober 2017, bermakna kereta saya dah cukup 75% dibayar dan pihak bank mesti lg susah nk tarik kereta selepas tu. Jadi saya nak tanya bagaimana dan apa tindakan yang perlu saya lakukan.

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum....saya mahu minta pendapat kereta saya sudah ditarik dan di lelong saya tidak pernah dapat apa-apa surat dari pihak bank sebelum kereta ditarik...tiba-tiba 23/10/2017 saya dapat satu pangilan telipon dari wakil bank meminta saya buat pembayaran permulahan sebanyak 2ribu ringgit lepas tu baru bayar bulanan 200++.apa patut saya buat?

    ReplyDelete
  46. Assalam. Adik saye kene tarik kerete ptg td. Diaorg suruh byr tunggakan dn adik saye byr tunggakan kepada penarik kereta. Adakah bayaran tunggakan itunselesainatau adik saya ditipu?

    ReplyDelete
  47. Kereta beli dis 2008....last payment adalah bulan dis 17..9 tahun tempoh loan..sekarang bulan yg belum dibayar adalah sept 17,oct 17,nov 17..adakah kereta saya boleh ditarik

    ReplyDelete
  48. kereta sy mempunyai tungakkan sebulan sahaja tp berturut2 sehingga 6 ke 7 bulan..boleh ke bank tarik kereta..sbb dah macam2 ugutan msg bank buat...pedahal tungakan sebulan kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba check dengan pihak bank takut denda lewat dah berganda2

      Delete
  49. Assalam.sy nak Tanya kereta sy beli tahun dis 2008 Dan akan habis pada bulan dis 2017 ..saya nak Tanya mmg saya ade tunggakan sebanyak 2600 adakah kereta saya boleh ditarik .sebab sy ade dapat SMS ungutan kalau sy tak bayar

    ReplyDelete
  50. Assalam.sy nak Tanya kereta sy beli tahun dis 2008 Dan akan habis pada bulan dis 2017 ..saya nak Tanya mmg saya ade tunggakan sebanyak 2600 adakah kereta saya boleh ditarik .sebab sy ade dapat SMS ungutan kalau sy tak bayar

    ReplyDelete
  51. Kereta saya pun tak bayar utk bulan 9 .. Dan saya tak dapat bayar utk bulan 11 ni .. Bank terus keluar surat utk tarik kereta atau mcm mana ye ? Ada yg cakap 2 bulan takpe lagi .. Musykil saya .. Mntak pencerahan .

    ReplyDelete
  52. Pengalaman saya di tarik kereta,jika penarik kereta dtg meminta wang apabila kita mempunyai tunggakan,mereka (tukang tarik) akan menakutkan owner bhw officer dorg tlh lock akaun anda,jgn risau.minta surat RO dari tukang penarik kereta. Selalunya bila sudah 2 bulan 21 hari,warning letter akan keluar, make sure owner contact officer tntang surat RO yg di keluarkan atau warning letter,biasanya penarik kereta takut bila owner direct call officer bank utk menguruskn kereta pemilik kerana jika officer bank mengetahui pemilik kereta di ancam,di ugut.Lesen tukang penarik kereta boleh di batalkn

    ReplyDelete
  53. Kereta sa telah ditarik semlm tanpa apa2 surat amaran @ peringatan.Tp mmg da tertunggak 2 bln.Sa cuba nego dgn egen RO tp sa x dibnrkn pn drive kereta tu utk bt pmbyrn di bank.RO mengatakan bhw klu sa br pmbyrn pn akaun sa tlh disekat. Pas tu sa call bnk cimb sbb loan under bnk tu. dorg srh call 0320257111/0320257170 and org dlm talian sa kena byr RM2800 dlm masa 10 minit krn dia akan buka sekatan pd akaun.Bgmnpn sy cuma dpt membuat pembyrn 30min kmdn tp akaun x disekat pn. Pn bgtu selepas mbyr RO tetap menarik kereta saya.Kebtuln kemarin Jumaat,hari Isnin pula cuti dan sa hnya dpt brurusan dgn bnk pd Selasa akan dtg ini. Persoalannya:
    1.Adakah sa mc kna membyr byrn kereta masuk stor?
    2.Adakah no telefon diatas adalah x berdaftar?
    3. Adakah kereta boleh ditarik jika penyewabeli x mndpt apa2 surat amaran?
    4.Pada pendapat anda, apakah tindakan yg sy ble bt berkenaan perkara ini?
    Mohon bantuan.Terima kasih.

    ReplyDelete
  54. Mohon bantuan...kereta saya ditarik dan bila saya menghubungi pihak kereta...dia orang kata kenapa rushing sekarang nak bayar...tunggulah sampai dapat surau kelima....saya pun tak tahu nak buat apa...pihak penarik kereta tak beri surat...orang yang bercakap pun tinggikan suara...lagipun saya dah bayar tunggakan tersebut seperi biasa...tetapu masih tak dapat hubungi pihak yang tarik kereta....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh x puan kongsi dengan saya camna puan mengeluarkan kereta tersebut

      Delete
  55. Kes saya,kerata 2nd baru beli 1tahun,tunggak 3 bln..memang dh nk p bayar tetibe dpt call dari ejen tarik kereta nie ckp kreta dh nk tarik,saya tiada dirumah,then dia hanya house mate yg ade,dia mntak house mate bagi kunci dan xde tunjuk ape2 identiti kad or surat.boleh kah dia tarik kereta tu tanpa ada owner kereta,kereta dlm umah berpagar,apartment

    ReplyDelete
  56. hi...sekadar nk bertanya..bolehkah repo tarik kereta pada hari ahad?

    ReplyDelete
  57. Salam.. nak tanya. Boleh ke nak tuntut kereta selepas 21hari.?
    owner hanya ada duit pada tarikh hari yang ke-23.. mohon bantuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy nak comfirmkan, baru ni saya ada dapat notis tarikh kereta bertarikh 10/2/18...bank beri masa 21 hari untuk selesaikan tunggan 3 bulan. untuk elak ditarik perlukah saya mebayar tunggakan 3 bulan + 1 bulan seterusnya untuk bulan yang akan datang ? Kalau kereta dah ditarik, ape yg sy faham kalau kereta dah ditarik sy masih ada peluang untuk dapatkan balik kereta dengan buat bayaran dlm masa 2 minggu ?

      Delete
    2. sy nak comfirmkan, baru ni saya ada dapat notis tarikh kereta bertarikh 10/2/18...bank beri masa 21 hari untuk selesaikan tunggan 3 bulan. untuk elak ditarik perlukah saya mebayar tunggakan 3 bulan + 1 bulan seterusnya untuk bulan yang akan datang ? Kalau kereta dah ditarik, ape yg sy faham kalau kereta dah ditarik sy masih ada peluang untuk dapatkan balik kereta dengan buat bayaran dlm masa 2 minggu ?

      Delete
  58. Assalam.. Kereta saya telah ditarik 2 hari lepas.. Tapi sy tlh ditinggalkan ditepi jln dan sy ckup tidak berpuas hati . Terdapat 4 org india yg dtg lagak gangster nk tarik kereta... Tp x menunjukkan kad epsedan sy mmg xxdpt pkir utk mintak sbb tgh serabut dipaksa kluarkn barang2 didlm kereta... Bolehkah sy buat report polis dan membuat berkenaan kesalahan penarikpkereta trsebut tidak menunjukkn identiti..

    ReplyDelete
  59. Moral of the story - biar apa pun terjadi kita jangan bagi. Kita berhutang dgn bank so repoman jangan lebih2 mcm kereta tu dia punya.

    ReplyDelete
  60. Baru2 ni suami saya mendapat panggilan dari bank yg mnyatakan y suami krna bayar loan keta yg baki rm8k selpas kereta ditarik lbh dr 7 tahun yg lepas.
    Dan sekiranya tak dibayar phk bnk akn mnggunakn phk mahkamah untuk menyita barang2 di rumah...betul kah ada perkara ni berlaku atau ini scammers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya sy pun kena jg yg mcm ni..tak tau betul kha tidak..Rogayah Ahmad dah dpt tak jawapan nya.

      Delete
    2. Sehingga sekarang pihak ketiga menghubungi number saya.tp saya Tak layan...

      Delete
  61. Salam Sejahtera...
    sy dalam kebuntutan masalah tarik kereta ini...hampir 4 bulan tunggakan kereta tidak dapat dilunaskan sehingga sekarang..sy masih memandu kereta walaupun sy tahu risiko yang bakal sy terima.sy buntut kerana suami jobless dan segala perkara dibahu dan fikiran sy...bagaimana cara sy harus lunaskan tunggakan kereta ini...semakin tertekan bila memikirnya.

    ReplyDelete
  62. Assalam. kereta saya telah ditarik pada 7.5.2018. Apabila saya hubungi Toyota Capital mereka memberitahu bahawa saya perlu tunggu sehingga surat register/berdaftar daripada mereka sampai. Maka saya pun tunggu 2-3 hari tapi masih tidak sampai. Saya call semula Toyota Capital (bhg penarikan kereta) mereka tetap kata tunggu surat register tu sampai, dalam tu semua details ada. Saya tunggu sampai seminggu lebih masih tidak sampai. Saya cuba call lagi Toyota banyak kali tapi tidak berjawab.
    Sehinggalah hari ini baru call saya berjawab dan pihak Toyota Capital memberi nombor tracking pos laju kpd saya. Bila saya semak, rupa-rupanya pihak toyota capital baru saja mengeposkan surat register tersebut pada 17.5.2018.
    Siapa yang akan bayar caj parking store sedangkan kelewatan surat register bukan kerana saya. Bagaimana kiraan tempoh 21 hari untuk membayar semua caj penarikan kereta itu, adakah termasuk hari menunggu surat register yang masih belum sampai ke tangan saya sehingga sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. slps kereta ditarik kita perlu bayar kseluruhan tunggakan atau cuma byr tunggakan bln sblmnya shj? tunggakan sy 5 bln bjumlah lebih 4k.bank cimb
      dan adakah cuma perlu mbyar tunggakkan shj atau ada caj lain lg?
      kereta sy diambil dirumah, rumah tanpa pagar.diorg xtunjukkan kad agent cuma tunjuk surat Ro slps sy mtk kemuka bukti.

      Delete
    2. Boleh x saya tahu keseluhuran hrga puan

      Delete
  63. cuti umum tak boleh tarik kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kereta suami baru shj ditarik pg smlm..hari wesak. diorg tarik di rumah masa suami xada.3org lelaki dtg,sy mtk tgu suami blk tp diorg ckp xleh tunggu dh.dtg riuh dpn rmh,diorg cuma tunjuk surat RO tnpa identiti card atau apa pun. sy pun xda mtk sbb sy xtau n gelabah masatu.��
      diorg sruh ambil brg dlm kereta dan bw kereta pegi. bank cimb.

      Delete
  64. Kereta ayah saya sudah kena tarik pada tahun 2007 dan sekarang baru ada call yang mengatakan mereka adalah wakil bank iaitu RHB bank dari Kudrat Compny. Mereka cakap ayah sya perlu bayar 44K termasuk interest dan bunga. Mereka sudah melelong kereta tersebut. Sekiranya gagal maka segala akaun bank akan dibekukan dan tidak boleh mmbuat apa2 pinjaman . Adakah hal ini boleh berlaku?? Kereta sudah dilelong dan ayah saya sudah tidak menggunakan kereta tersbut selama 11tahun. Adakah undang-undang seperti ini?
    Mohon bantuan segera.

    ReplyDelete
  65. Kereta sy masuk bengkel hujung tahun lepas.kereta tu dh pon siap tp sy xambil sbb ada tunggakan di bank.smlm sy cll bengkel tp dorg ckp kereta sy xde kt situ.adkah kereta sy boleh ditarik walaupon tanpa pengwtahuan sy ?

    ReplyDelete
  66. Salam. Tuan, kereta saya xbyr 3 bulan dan semalam sy terima surat dr lawyer firm notis of demand. Dlm notis tu ada amount yg perlu sy byr dlm tempoh 7 hari, dan perintah utk sy reply surat bertulis kpd rhb bank memaklumkan alamat di mana kereta saya di simpan.
    Adakah itu notis jadual ke 4? Dan slps 7hari gagal byr adakah EPS akan dtg tarik kereta saya?

    ReplyDelete
  67. Kereta guna nama sendiri tapi orang lain pakai, hutang tertunggak 2 bulan, tanya dgn orang tu kalau tak mampu bagi kat saya, dia x nak ... ada cadangan utk berurusan dgn orang ini ... kes aniaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. cadangan..runding elok2..dan
      buat pengajaran

      Delete
  68. Slmt ptg, kete suami sy kena tarik smlm dgn Toyota sedangkan tertunggak baru 2 bulan. Jadi hari ni kami dh settlekan byr tunggakan Dan upah tarik sekali sbyk 3100.smlm, org tarik tu ckp bila dh settle byr, bole ambik semula kete. Tapi bila dh byr hari ni, kete blk boleh keluar sbb kena tunggu Surat sampai ke Toyota kl. Dan kami kena call Incas sana utk dapatkan kebenaran dia utk lepaskan kete. Tapi katanya dengan bersyarat. Bole saudara jelaskan apa maksudnya syarat yg dia ckp kan tu. Sbb dia tak jelaskan apa syarat2nya. Cuma dia ckp tunggu Surat sampai. Sedangkan kami perlu Sgt kete tu utk pengangkutan ke tmpt keje Dan bawa anak utk temujanji doktor di hospital minggu depan. Dan agak2 berapa lama prose's utk dapatkan semula kete tu nt setelah dpt Surat,.terima kasih

    ReplyDelete
  69. Kita kena bayar ka yg tukang tarik kereta tu..? Sb mrk minta bayar rm500 jika suda selesaikan bayaran kat bank...

    ReplyDelete
    Replies
    1. X perlu. Pihak bank yg akan byr kat tkg tarik

      Delete
  70. Slmt pg. Kereta sy susah kena tarik. Sy dh nak byr tunggakan semua tapi pihak syarikat ckp sy kena sediakan sorang lagi penjamin sblm boleh ambik semula kereta tu. Boleh sy tau apa tujuan perlu sorang lagi penjamin sedangkan penjamin pertama sudah ada. Sbb skrg ni bukan senang nak dapatkan penjamin sedangkan sy susah bersedia utk settle kan tunggakan. Terima kasih

    ReplyDelete
  71. Jika saya tidak mendapat notis lelongan dari pihak bank adakah salah pada bank kerana telah melelong kereta saya? Kereta di tarik pada bulan 7 dan lelongan dibuat pada bulan 10 2017. Saya mendapat tahu kereta di lelong dari pihak bank di HQ apabila saya membuat panggilan untuk bertanya pasal kes kereta saya.

    ReplyDelete
  72. Hello admin..Sy nk tnye yg kereta sy bru je kena tarik mggu lepas,tpi owner kereta tu bekas suami sy.dan sekarang die ada dalam penjara atas kes dadah.Saya dh call toyota capital berkenaan tuntut kereta tu tapi dieorg xbenarkan sbb sy bukan owner dan cuma penjamin.customer service pun ada inform yg klau untuk kes mcm sy nk,jalan akhir adalah,kerera tu akan di lelong.Ape yang perlu sy lakukan.

    ReplyDelete
  73. Kalau Kereta Kita dilelong,adakah Kita akan diisytihar muflis?

    ReplyDelete
  74. Kereta sy ditarik dan pihak EPS tidak berjumpa langsung dengan saya dan tempoh notis keinginan penarikan yg dikeluarkan tidak cukup 14 hari.apa yg perlu saya buat untuk mendapatkan hak saya sebagai pengguna.tolong bantu tunjukkan langkah yg perlu saya ambil.tq sgt2.info yg sangat berguna.

    ReplyDelete
  75. Kesimpulan:
    - jgn tertunggak lebih 2 bln
    - penarik kete akan bekerja menarik kereta
    - once da kene tarik, kene byr lg byk kos iaitu kos gudang simpan kete, kos penarik kete, kos surat lawyer + byran tunggakan
    - jgn byr apa2 wang pd penarik kereta
    - kalau kereta tak di tuntut oleh peminjam, bank akan buat lelongan
    - kalau kereta sudah di lelong, bank akan menjual baki pinjaman itu kpd agensi pemiutang baru & debt collector akan slalu ganggu tuntut hutang lama dgn ugutan
    Bykkan berdoa & bersabar

    ReplyDelete
  76. Bro... Kereta kalau sudah melebihi 75% settlement(dah nak abis bayar 9 tahun) adakah wajar pihak Bank menarik kereta atau beri reminder utk settle kan balance tertunggak. Tq

    ReplyDelete
  77. Sy byr bln kereta sy...tp ad skali tu sy terskip byr sbb kekurangan modal lps tu setiap bln sy byr mcm biasa..lama kemudian ad terskip skali lg...menjadikan 2 bln tngak...lpstu byr mcm biasa..sy nk tnya...mmg bank blh kuarkn surat utk byr tgkan ke...pdhl sy sdh byr mcm biasa...utk persoalan ini mntk tlg sapa yg blh jwbkn...sbb srt dh dpt yg ke 4

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sma mcm sy. Sy prnh trskip sbln je. Pstu byr mcm biase blk. Then tiba2 br ni dpt srt yg ke 4. Risau jg tkt kereta kena trik

      Delete
  78. Salam..boleh saya tw tentang info NGO tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. persatuan penyelesaian pengguna dan peminjam.. tn hj rosland 0192531000

      Delete
  79. Boleh saya tau NGO yg dpt tlg untuk slesai kn hutang sewa beli kereta

    ReplyDelete
  80. Saya ada tertunggak bayaran ansuran selama 2 bulan. Saya ada terima sms mengatakan kereta sy akan ditarik. Sy tunggu gaji masuk next week utk settlekan tunggakan.Bolehkah kereta sy ditarik walaupun sy belum terima notis jadual keempat?

    ReplyDelete
  81. kereta atas nama saya, tapi saudara terdekat yg guna. ( sambung bayar)
    bank call, kereta dah tertunggak 4 bln. kereta viva auto 1.0.
    surat dari mahkamah pun dah keluar.
    orang yang guna masih belum bayar dengan alasan tidak ada duit mencukupi.
    mcam mana saya nak setel bende ni? boleh bagi cadangan?
    adakah bila bila masa kereta boleh ditarik?
    memang menyusahkan dalamkeadaan mcm ni. sebab si pengguna lepas tangan

    ReplyDelete
  82. Kes ni jadi 2015 dah lama..krete kene tarik dalam kawasan hospital selayang..sy keluar je krete dah xde..cuma hanya dpt surat tarik..semasa sy telefon untuk sttel bank bgtau sy krete dah dilelong..dan smp skg masih ada tunggakan dalam rm8000 yg perlu saya jelaskan..klau tidak sttel rm8000 tu perintah sita barang rumah di kenakn..apakah tindakkan perlu sy amik sebab sy pun xtau krete tu dah 4bulan tertunggak sbb sy bgi kwn sy sambung byar..mmg salah sy..tapi kita x jangka semua nak jadi..akhirnya sy yg menanggung hutang😥

    ReplyDelete
  83. Tumpang tny klau kreta di tarik dlm kwsan rumh berpagar tp pgar yg kmpung2 je xde gate sbb time tu kat kampung bercuti. and ats private land, diorg still blh tarik ke jgk?

    ReplyDelete
  84. blh tanya..kenapa bayaran misscallneous bertambah tinggi tiap² bulan..lebih rm900..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa nk buat bayaran keta. Minta bank detailskn bayaran misc tu apa n tnya knpa, sbb ada yg bank caj utk pos surat, atau pun keta pernah kena tarik kos utk sewa tpt simpanan bank tak isikan byrn utk tu, terus tulis byrn kereta, byk column dlm byrn keta mcm dirhb, cuba cek..sya pnah buat dulu

      Delete
  85. Baru~baru ini kereta saya telah ditarik oleh agen tarik kereta. Dengan hanya bagitahu yang dia adalah agen tarik kereta bank dan kemudian berikan salinan ro dalam bentuk gmbar dan terus mengambil kunci kereta yang mana kereta sedang hidup. Penarikan juga dibuat di dalam kawasan premis kerajaan yang mana kawasan tersebut merupakan kawasan larangan orang awam untuk dimasuki. Dia hanya suruh saya terus berurusan dengan bank dan terus bawa kereta saya keluar. Apa yang saya perlu lakukan?

    ReplyDelete
  86. Kereta saya telah ditarik tadi oleh EPS. Mereka telah pecah masuk pagar rumah saya. Bila saya kata awak telah menceroboh, mereka cakap ada kad kuasa dan mereka boleh panggil anggota polis kalau saya tidak bagi kerjasama. Apakah mereka boleh buat demikian kepada penyewa? Disebabkan rasa takut saya telah ikut cakap mereka dan serahkan kunci kereta. Mereka suruh saya bayar tunggakan di bank segera.

    ReplyDelete
  87. Kereta saya telah di tarik minggu lepas. Sy hubungi pehak Toyota capital. Yg jawapan call suruh tunggu surat jadual ke5 sampai dulu. Baru boleh buat bayaran keseluruhan .Bagaimana jika bayaran tu saya x mampu bayar. Hanya separuh Shj. Boleh kan keluarkan kereta tersebut dari store
    Dan masa nak ambik tu. Adakan kita kena cas lagi lagi bayar duit UTK store. Harap dapat jwpn dari yg ada pengalaman. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Sudah selesai ke..sama situasi saya

      Delete
  88. Hi/Assalamualaiakum..kereta keluarga sy ditarik kerana tidak membayar pada tahun 2003. Pada tahun lepas, pihak bank call kami untuk membuat penyambungan bayaran semula kereta itu. Apakah yang perlu sy lakukan? Mohon bantuan yang teramat sangat

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum saya terdesak nk thu apa yg plu dilakukan. Keta dh byr 83%, tunggak msuk bln ni 2400.00, mbb kta surat tarik dh kluar, bki hutang dgn bank rm15k, saya tak da rm nk byr sbb dh bnti keja, ada cara penyelesaian tak?

    ReplyDelete
  90. Kereta sy tak tau kena tarik atau hilang dicuri...klau dorg tarik mesti ada document kan,ni sy tak dpt apa2 sedar2 keta hilang dekat parking...laporan polis sudah sy buat apa tindakkan yg seterus nya untuk sy laku kan. . .

    ReplyDelete
  91. Kalau baki kereta tinggal bawah rm5k bokeh ke kena tarik?

    ReplyDelete
  92. sy nak tanya.. pd 4 hari yg lepas kreta ayah sy kena tarik.. ejen tarik keta tu ckp kena byr RM1888, pas tu sy tanya kat bank nak confirm kan balik brapa tunggakan sy perlu byr, bank tu ckp RM3220 termasuk caj tarik.. so memandangkan hr ini weekend bank tutup, jadi sy kenalah pegi bank hr isnin utk lunas amaun tu, tp nak tanya adakah amaun tunggakan tu tetap ke? tkt nnti pihak bank ckp lain plk pembayaran nye tu

    ReplyDelete
  93. Salam kepada semua orang Indonesia dan semua ASIA, nama saya Pak Yohanes Hendra, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua orang Indonesia sangat berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar-benar mendukung saya melalui ibu yang baik, Ny. Helen Wilson

     Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 7,5 juta Rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda setelah membayar beberapa biaya dan tidak mendapatkan pinjaman.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Helen Wilson, pemberi pinjaman di perusahaan, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, jadi saya mengumpulkan keberanian dan hubungi Ibu Helen.

    Saya mengajukan pinjaman 650 juta Rupiah dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan dengan transfer kredit, karena itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya adalah hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 650 juta. Saya sangat senang bahwa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Ny. Helen Wilson untuk membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ny. Helen melalui email: (helenwilson719@gmail.com) untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai hasrat egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, mohon berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Sekali lagi nama saya Yohanes, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (hendrayohanes577@gmail.com)

    ReplyDelete
  94. Salam bolehkah tarikh perintah mahkamah 21/2 tahun.

    ReplyDelete
  95. Bagai Mana jika perintah makamah keluar kenderaan berada dlm premis bukan mengikut alamat asal..adakah masih bole d tarik kereta??

    ReplyDelete
  96. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pinjaman peminjam di internet dari NIGERIA dan lainnya bagian dari AFRIKA,

    Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya menipu dan kehilangan Rp18,7 juta, untuk seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang Access Loan Firm, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari LADY ESTHER, jadi I Screams menuangkan dan menghubungi LADY ESTHER. via email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, saya diperintahkan untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit I dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp200 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman awal saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER dengan baik melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  97. Sy ade kemusykilan.ade org kereta da tak bayar 3 tahun pn masih tak ditarik.org laen pulak baru tak bayar 3 bulan da dpt notis tarik kereta.adakah sebab bank lain2 maka lain2 caranya?

    Lg 1 kalau kita ni dah berpindah randah macam mana org tarik kereta tu boleh tau kedudukan kereta kita ni.adakah kalau pihak bank kol lepas tu dea terus boleh trace location kita mcm crite omputih tu.

    ReplyDelete
  98. Saya iza..
    Moto saya dh ditarik 2016..ditarik tanpa sbrg surat dn saya tiada di situ .parking dkt komuter kmudian ditarik..pihak parkson credit mmeminta saya mmbayar harga asal..harga kesuluruhan ..sedangkn saya dh bayar deposit dn beberapa ansuran bulanan ..moto pon dh ditarik...sehingga kini saya tidak dpt surat @ dihubungi mnyatakn kenderaan saya akn dilelong..ttba saya dpt msg bkn surat rumah saya akn disita

    ReplyDelete
  99. assalam..sy nk ty..kereta sy ditRik dan semasa ditarik sy tiada ditempat kejadian,tiada panggilan atau call,ro pon tiada.. sy hnya menyedari bila sy buat report di balai polis dan polis mngatakan kereta sy ditarik.. dlm kereta sy ada dokumen penting dan barang2. bagaimana sy ingin dptkan smuka brg serta dokumen tu sdgkan sy tak tahu dimna kereta sy berada.. harap bantuan..tq..

    ReplyDelete
  100. Boleh x wakil keluarkan kereta yg kena tarikh sebab owner kereta x dapat lintas negeri sebab pkp lps tu owner baru lps bersalin

    ReplyDelete
  101. Kereta saya baru kena tarik tampa surat dan beritahu? Masa kejadian macam curi kereta je. Padahal ada orang pun di sana..tetapi tak tunjuk surat tetus tarik

    ReplyDelete
  102. sy x mmpu byr kete.. bole kah sy biarkan bank tarik kete sy tanpa dikenakan sbrg tindakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kita masih mempunyai option utk menyelesaikan masalah ini.
      Pertama boleh serah balik kpd pihak bank dan kemungkinan kita akan berhutang krn masih ada baki loan lebih dari market value. Bayaran ini boleh dibincang dengan bank mengikut kemampuan.
      Kedua kereta ini boleh diberikan kpd orang yang kita percayai untuk membayar ansuran diatas nama pemilik sehingga mampu menukar nama ataupun selesai hutangnya.

      Tetapi kedua-dua option masih mempunyai risiko kepada pemilik.
      Semoga segala urusan dipermudahkan 🤲

      Delete
  103. Puan Christy Walton menyediakan pinjaman kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan munasabah sebanyak 2%. E-mel kepada:(christywalton355@gmail.com)

    ReplyDelete
  104. Saya ada kereta Viva at 2014. Tunggakan 33bulan. Sebab tak bayar. 3rd party guna kereta kita. Accident with 3rd party insurance dan x dapat claim insurance. Sekarang kereta punya tunggakan 33bulan. DPT call drpd bank. Esok kena hadir dekat mahkamah UTK ambil borang sebutan. Apa perlu Sy buat yer. Officer bank kata. Akaun akan block. Dan nama akan blacklist. Akaun blok tu semua akaun Ker?

    ReplyDelete
  105. Buat satu laporan polis dan hantar satu surat kepada pihak bank juga salinan kepada Bank Negara untuk membuat rayuan bayaran balik mengikut kemampuan. Bayaran bank harus dibayar balik dan berkenaan kereta Pn yang bertanggungjawab sepenuhnya. Ada dua cara sahaja bagi dapatkan kereta kembali:-
    Cakap cara baik dgn pemilik ketiga.
    Ataupun minta pihak bank tarik selepas notis dikeluarkan tetapi Pn perlu beri lokasi kenderaan itu berada. Ia bagi mudahkan urusan
    Sekian terima kasih

    ReplyDelete